Friday 3 January 2014

Aktiviti Berbasikal

Assalam semua,

Sejak dok di DA, sy mmg berkobar2 nak kayuh basikal. Mengayuh di kawasan perumahan jer. Maka thn 2012 sy semangat la beli basikal. Encik B tak beli pun. Mula2 beli saya mengayuh la sorang2..serius tak best. Lepas pada tu..ada la jiran2 ajak mengayuh (geng laki bini).  Tapi asyik kena tinggal jer. Pastu geng2 suami dah start mengayuh basikal MTB dan mengayuh di jalan off road yang berbukit bukau, maka geng perempuan ditinggalkan. Maka geng perempuan pun mengayuh time malam. Pusing kawasan perumahan. Lama kelamaan, aktiviti ini semakin sunyi sebab geng perempuan banyak komitmen ngan anak2 dan sebahagian geng perempuan mengandung.

Saya pun dengan automatik telah kurang aktiviti mengayuh. Lepas tu basikal pancit dan gear tak berapa ok lagi mengurangkan aktiviti mengayuh.

basikal lama..cadang nak bagi kat anak sedara Encik B
Geng2 lelaki dok la pujuk Encik B untuk join aktiviti mengayuh dengan diaorang. Mula2 pujuk mmg tak berjaya la. Encik B pun cam kerak nasi jugak..lama2 pujuk termakan jugak.  Dalam bulan 9 thn 2013 Encik B beli basikal MTB. Kebetulan masa tu ada Sales..so dia beli la basikal. Even sales..harganya tetap riban2..

So, start la aktiviti laki bini mengayuh basikal hujung minggu. Kami training di Lebuhraya Guthrie (GCE).  Dan untuk pertama kali kami dan geng jiran2 masuk fun ride Kayuhan 1 Senyuman anjuran UiTM dan Karangkraf. Masa 1st praktis di GCE, saya mmg kena tinggal la. Biasa la basikal tak power + stamina tak berapa nak power..mmg menangis nak habiskan 20km++.  Maka saya pun merengek nak basikal baru. Nak basikal yang gear dia senang nak tukar. Encik B malas nak dengar bini dia merengek, akhirnya mengikut jugak bini dia gi cari basikal baru.

basikal ini banyak yang perlu upgrade..duit je belum ada ni.
So, first fun ride di sekitar Shah Alam, bermula daripada Padang Kawad UiTM dan berakhir di situ jugak.  Lebih kurang 25km++.  Walaupun basikal dah hebat, tapi pengayuhnya lum nak hebat sgt.  Lebih kurang 15km++ kaki dah krem, kena la naik bas..basikal naik lori. Masalahnya sekali jer training sebelum join fun ride tu.

mengayuh sibuk dok tgk orang..mana tak dibelakang..hihi
Bangga gila Encik B dapat masuk paper..cehhh..sebelah dan belakang Encik B tu jiran2 saya
Untuk next event, saya dan Encik B berserta geng2 kejiranan akan join OCBC Cycle Malaysia pada 19 Januari 2014.  Saya masuk kategori community ride jer. Tak mampu nak masuk yang challenge nyer. Maybe next year..hihi. So untuk event ini..saya dah training beberapa kali di GCE. So far dalam 30km++ dalam masa 2 jam 30 minit la. Consider tak berapa laju.  Ini kerana stamina belum betul2 power.

Harap dengan aktiviti ini boleh la turun KG yang statik tu. Basikal tu pun kena upgrade sikit untuk keselesaan semasa mengayuh. Tapi semua guna duit..huhu.

Mari kita bersukan demi kesihatan. Wassalam





9 comments:

  1. Wah..CPT!! best2......aktiviti berbasikal ni akan lebih seronok kalau ramai2 join...sorunk2 rasa macam boring je kan? Kalau la kat taman Yani ada aktiviti mcm ni...memang sah2 join punye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yani,
      Taman saya kebanyakan orang mmg suka basikal. So seronok ada ramai geng kayuh.

      Delete
  2. Bagusnya CPT! lagi mudah nak loose weight bila ada aktiviti cam ni... i berbasikal dlm umah je... seb ada TV, x le boring. huhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nina,

      Tak kisah dalam rumah ke luar rumah..janji kayuh!!

      Delete
  3. Wah..rajnnya berbeskal.. saya ni nak bawak basikal tah lepas tah tidak.. slalu naik basikal yg kat dlm umah tu jee..hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah ada basikal kena kayuh. Nnt kena marah dengan Encik B..membazir jer beli basikal.

      Tak kisah kayuh dalam rumah ke atau luar rumah..janji kayuh!!

      Delete
  4. beli basikal jenama apeee.. ida tercari cari basikal skrg niiii. rasa macam nak berbasikal pulok. huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eida,

      Jenama tak berapa penting, yang penting jenis dia yang kita nak guna, ukuran dia dan selesa. Yang saya beli jenama Le Run.
      mari kita berkayuh!!

      Delete
    2. ida cari colour pink je. hahahhahaha... oo okayy. nnti ida surveyy ;))

      Delete