Tuesday 30 September 2014

#IVF/ICSIJourney :: Appointment 1

Assalam..

Hari terakhir bulan september. Serius rasa masa bergerak sangat la laju.  Rasa laju tu sebabnya bulan ini sibuk dengan penyediaan bajet 2015.  Tak sabar nak tunggu hari jumaat ini. Last day tuk miting bajet..lepas tu submit then boleh la fokus ivf dan sambutan hari raya haji.

21/09/2014 adalah kali pertama appoinment utk ivf.  Pada hari tersebut adalah D5. Asalnya appointmen kul 2.30pm, diawalkan ke kul 10.30am.  Nurse doc call sehari sebelum tu.  Mujur tidak bertindan dengan mana2 mesyuarat atau perbincangan. 

Bila jumpa doc, pertamanya doc flash back perjumpaan kitaorg pada bulan 5.  So doc tanya, nak buat ivf/icsi atau nak try IUI lg.  Sy jawab nak proceed dengan ivf/icsi.  Bila keputusan begitu..doc mula draf chart untuk ubat, prosedur dan next appointment.

Masa doc explain kat klinik faham jer..bila balik rumah nak explain kat Encik B..terkial2. Lama jugak nak bagi faham.
Serius, ingat datang appointment hari tu jumpa doc..doc terang apa nak buat pastu ambik ubat dah boleh balik.  Rupa2 dah ada prosedur kena buat.  Lepas doc dah terang2 apa yang akan terjadi 2 bulan ni (Okt/Nov) doc nak scan.  So prepare untuk scan.  Sblm scan doc ada buat prosedur utk ukur pjg rahim.  Saya tak pernah baca pasal ni.  Prosedur ni agak sakit..rasa spt buat HSG. Senak skit. Pastu doc scan spt biasa utk check ketebalan uterus dan ovary.

Untuk fasa pertama ini, doc bagi ubat Buserelin bermula pada 11/10/2014 sehingga next appointment pada 20/10/2014. Ubat kena inject 0.5ml setiap 24 jam.  So kalo inject kul 8pm..next day kul 8pm.  Begitulah seterusnya. 

Inilah ubatnya. 2 botol.

perkakas untuk injection.

Last part utk hari tu..kena ambil darah. Untuk HIV dan tak ingat lagi 1.  Prosedur ini adalah untuk kedua2 suami dan isteri.  Disebabkan saya gi sorang..saya buat dulu. Suami saya akan buat pada next appointment.

Appointment berikutnya pada 13/10/2014 untuk Encik B sahaja.  Selain ambil darah, dia kena bagi semen untuk ujian SST.  Saya tak sure, hospital lain ada buat ujian ini ke tidak. Appointment berikutnya, adalah pada 20/10/2014.  Pagi tu saya kena ambil darah utk ujian hormon. Then kul 2.00pm jumpa doc untuk review berkenaan step berikutnya.  

Doc dah bagi jangkaan untuk OPU iaitu pada 03/11/2014.  Tetapi perjumpaan pada 20/10/2014 penentunya tarikh sebenar. 

Setiap usaha itu pasti ada dugaan.  Dugaan pertama yang tak berapa nak besar adalah saya tak dibenarkan untuk bercuti selama 28 hari sepanjang bulan Oktober 2014.  Ini adalah kerana saya di dalam tempoh pemangkuan bermula 01/10/2014.  Pening jugak memikir appointment pada 20/10/2014.  Sbb pagi tu kena gi ambil darah. Kul 2 nak gi jumpa doc.  Ofis ngan LPPKN agak jauh gak. Nak berulang alik tu agak terbeban jugak la. Tgk la camne nnt. 

Untuk appointment hari tersebut, kos adalah RM534.50.  Ini termasuk ubat, scan dan ujian darah.

Harap semua berjalan dengan lancarnya..

Wassalam.




2 comments:

  1. CPT, awak pon buat ivf long protocol ehh..start dengan Buserelin.

    erin doakan semoga CPT berjaya dan dipermudahkan segala urusan.. chaiyoxx! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq erin..Amin..
      Harap bleh preggy cam erin jugak :)

      Delete