Thursday 2 January 2014

Entry Pertama Tahun 2014 :: Azam Tahun 2014

Assalam semua,

sumber :: google


Selamat Tahun Baru 2014 untuk semua reader. Bagaimana sambutan tahun baru korang? Saya celebrate di rumah jer. Ada jiran sponsor bunga api 2 minit. Pegi kat padang tgk bunga api.  Pg tahun baru lak ada pot luck gathering dengan jiran2. Beginilah sambutan tahun baru di kawasan kejiranan sy. Dah 2 tahun begini. Moga aktiviti ini diteruskan untuk tahun2 akan datang. 

Bila masuk tahun baru..mesti ada azam baru. Mesti ada walaupun 1 azam. Tapi kebanyakan orang takdenya 1 azam jer..mesti lebih dari 1 azam dia..haha. Tercapai atau tidak itu tak penting. Yang penting azam kena ada..hihi.

Azam ni lebih kurang sama jer cam KPI kat ofis tu..haha (sy orang yg kena buat KPI jbtn). Ciri2 azam ni mesti perkara yang kita nak laksanakan itu di bawah kawalan kita. Jika luar kawalan kita..nnt faktor ketakberjaya tu tinggi. Selain itu, azam mesti ada sasaran/target dan boleh diukur. Jika tak boleh diukur..cam ne kita nak review hujung tahun nanti. Ni sama jer dengan sasaran kerja tahunan. Keputusan mesti boleh diukur.

So azam korang memenuhi ciri2 ni tak?..hihi. 

Untuk tahun 2014, inilah azam saya :-

1. Misi mengurangkan berat badan. Targetnya 10% dr berat 31.12.2013. Azam ini sentiasa diperbaruhi setiap tahun kerana belum tercapai2 lg..haha. Senaman dan pengambilan makanan yang sihat dan betul adalah proses bagi mendapatkan output.  Misi ini juga salah satu proses untuk azam No. 6!!

2. Misi menjimatkan perbelanjaan rumah. Targetnya belanja mesti pakai duit lebihan gaji, tak boleh kuar duit tabung haji lagi..haha dan tiada hutang kad kredit. Tahun 2013 banyak betul kuar duit tabung haji..setiap bulan mesti kuar balik duit yang dah disimpan melalui potongan gaji. Entah apa yang dibelanja pun tak tau.

3. Misi memasak di rumah. Targetnya makan malam mesti makan dirumah. Serius tahun lepas, setiap hari makan diluar. Memasak sendiri dirumah mmg paling kurang. Kadang2 lauk yang dibeli berkurun baru nak habis. So misi ini sy dah start 2 minggu yang lepas..setakat ini boleh la..ada la juga makan di luar. Misi ini juga akan membantu menjayakan azam No. 1 dan azam No.2!!

4. Misi  tiada tangguh2 kerja. Ini mmg tabiat semula jadi yang susah nak hilang. Bukan setakat kerja kat rumah ditangguh..kerja ofis pun bertangguh jugak!!. Biasa kerja yang ditangguh tu kerja yang paling tidak disukai la. Sedang mengatur masa dan kekuatan dalaman untuk perkara ini.  Targetnya, smpi hujung tahun 2014 takde kerja tertangguh!!!

5. Misi menjadi muslimah dan isteri solehah, hamba Allah yang bertaqwa dan pengikut Rasullah yang mengikut sunnah. Targetnya tak nak bagitau disini. Sy dah buat KPI untuk ini. Smlm dah start..moga setiap hari sy sentiasa beristiqamah untuk misi ini. Ukurannya biar la Allah yang tentukan..

6. Misi berusaha untuk memperolehi zuriat. Output dia - memperolehi zuriat. Tapi itu semua rezeki Allah. Yang saya nak usaha yang sentiasa berterusan dan istiqamah untuk ini. 

Setakat ini jer la azam saya..nnt hujung tahun 2014 kita tgk balik tercapai ke idak.

Selamat mengharungi 2014 dengan senyuman dan berlapang dada.

Wassalam.


6 comments:

  1. CPT, smg berjaya! InshaAllah, azam nk loose weight tu boleh dicapai... jom kita usaha sesama ya :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin. Part kurus badan tu mmg kena berusaha lebih..

      Delete
  2. Azam yg jelas dan reliable..semoga berjaya CPT!

    ReplyDelete
  3. all d best....inshaaAllah :)

    ReplyDelete
  4. Moga tercapai.. sy pun byk gak azam utk tahun ni. hikhikhik :D

    ReplyDelete