Monday 17 October 2011

CD 2 :: TAMOXIFEN 20mg + DEXAMETHASONE 0.5mg

Sabtu lepas jumpa doktor pada hari kedua period. Saya sampai di hospital pukul 10.40pg dan hanya dapat berjumpa doktor pada pukul 1.45 ptg. Masya Allah sungguh ramai patient pada hari sabtu. Sebenarnya saya mmg tidak pernah jumpa doktor hari sabtu...kebiasaannya hari bekerja. Kesian doktor check patient tanpa rehat.. itu pun masih ada lagi patient selepas saya..

Seperti biasa doktor tanya "awak dah period yek?" saya senyum jer.

So doktor tanya boleh buat Ovarian Drilling pada cycle ini. Saya berterus terang dgn doktor..mmg saya minta ditangguhkan ke bulan hadapan. Saya masih lagi sibuk dengan urusan kerja ini.  Saya kalo boleh pun nak buat OD tu, sbb blh la rest seminggu dua...tenang sikit kepala. Tapi buat pe la MC pada musim sibuk ini. Sudah pasti boss akan call, org kat ofis akan call. Adalah lebih baik selesaikan semua kerja penting.

Disebabkan OD tak boleh proceed, maka doktor minta saya untuk makan ubat kesuburan lagi cycle ini. Doktor bagi ubat TAMOXIFEN. Doktor mmg tidak akan memberikan saya clomid lagi kerana clomid bila di ambil dalam tempoh yang panjang akan menipiskan lining. Manakala Femara ia sangat cepat respond pada telur dan menyebabkan berlaku telur yang tidak matang. Oleh hal demikian, Tamoxifen adalah ubat pilihan doktor untuk cycle ini. Fungsi sama seperti clomid. Ubat ini doktor bagi untuk 5 hari, dari CD 2 hingga CD6. Detail boleh baca di sini.

Ubat yang kedua doktor bagi adalah Dexamethasone. Ubat ini fungsi untuk membantu ovalusi. Doktor beri untuk 10 hari. So dari CD 2 hingga CD11.  Ubat ini berunsur steriod. Makan pada waktu malam sahaja. Side effect ubat ini adalah insomnia.. Mmg pun..sekarang tidur mmg tidak lena. Dah 2 malam, tidur terjaga2. Bila pagi rasa mengantuk sangat... Harap2 ok la... jgn kerana tidur tak lena membuatkan darah naik (high blood presure)..huhu.

Ubat lain yg perlu makan, metformin. Dos masih sama sebiji sehari. Doktor akan check semula pada CD 12.

Bila melalui treatment ini, pelbagai nama ubat yang pelik2 saya jumpa dan jarang digunakan oleh orang lain. Seperti Femara, saya cuba juga bertanya dengan kakak yang pernah melalui kehidupan TTC ni...dia pun tak pernah dengar dan tak pernah ambil. Doktor hanya bagi dia clomid shj. So kena la check dari website. Tak mengapa...ini mgkn hikmah dari Allah supaya saya belajar sesuatu daripada apa yang saya lalui ini.

Hari sabtu tu jugak...adik saya beritahu bahawa adik angkat saya yang berkahwin masa hari raya aidilfitri...bakal menimang cahaya mata. Isteri dia dah sah mengandung 6 minggu. Alhamdullillah utk dia. Semoga baby dan ibu sihat sehingga bersalin. Happy..atleast mak nnt ada la cucu..hehe. So saya boleh buat treatment dengan aman sikit..hehe.

Di ambil daripada petikan drama di astro prima ~ Terima kasih Ya Rabb ~ "BERSYUKURLAH DENGAN APA YANG KAMU ADA SEKARANG". So bagi mereka yg masih ber'ttc seperti saya...nikmatilah waktu/peluang yang kita ada sekarang...kerana apa yang kita ada sekarang mgkn kita tidak akan perolehi lagi pada masa hadapan.


4 comments: