Friday 21 October 2011

Tazkirah Jumaat :: Doa

sumber : google

Info ini adalah daripada sedutan motivasi pagi di radio Ikim. Sempat la dgr untuk 2 hari, hari selasa & rabu. Sekadar berkongsi..

Menurut ustaz yg sampaikan (sy tak tahu siapa nama ustaz tersebut), Imam Al-Ghazali menggariskan 4 adab berdoa.
  1. Semasa berdoa, yakinlah dengan sepenuh hati bahawa Allah mendengar doa kita. Dan sememangnya Allah itu Maha Pendengar.  Walaupun Allah itu mendengar, tapi kita tidak tahu bila Allah akan makbulkan doa kita. Allah akan makbulkan dengan 3 tempoh masa .. pertama, apabila kita berdoa terus Dia makbulkan. kedua, Allah ambil masa yang lama untuk makbulkan doa. Mgkn 1 bln, 1 thn, 10 thn..itu hanya Allah yg tahu. Dan yang ketiga, Allah akan makbulkan pada hari Akhirat. Jika tidak dimakbulkan di dunia..Allah akan makbulkan di Akhirat nnt. Oleh itu berdoa, meminta kepada Allah sahaja. Insya Allah pasti dapat.
  2. Semasa berdoa hendaklah kita ini tawaduk. Iaitu merasakan diri ini sebagai hamba. Tidak mempunyai apa2. Dan tidak ada kuasa melainkan dengan pertolongan daripada Allah sahaja. Kita tak boleh ada sifat sombong kepada Allah. Maknanya kita berdoa kena ikhlas hanya kepada Allah.
  3. Hendaklah berdoa untuk perkara-perkara yang baik2 sahaja. Jgn sesekali mendoakan perkara yang jahat. Mendoakan kegagalan orang lain itu tak boleh.
  4. Jangan berdoa kepada perkara yang maksiat. Contohnya, orang itu nak merompak bank lalu dia berdoa "Ya Allah selamatkan aku dlm operasi rompakan ini" Ini tidak boleh kerana bercanggah dengan fitrah/hukum Allah.
Hari berikutnya, Ustaz cerita pula tentang golongan yang Allah terima doanya (doa orang yang mustajab la). Terdapat 7 golongan itu adalah :-
  1. Doa ibu bapa kepada anak-anaknya.
  2. Doa anak-anak yang soleh kepada ibubapanya.
  3. Doa orang yang di dalam kesusahan.
  4. Doa seorang sahabat kepada sahabat yang lain.
  5. Doa orang yang berpuasa
  6. Doa orang yang bermusafir
  7. Doa pemimpin yang adil
Kita selalu dengar.."DOA ADALAH SENJATA ORANG MUKMIN".  Mmg benar, jika ikutkan kita bukan sahaja berdoa selepas solat..tapi kita berdoa kepada setiap apa yang kita lakukan. Berdoalah dalam bahasa yang mudah untuk kita fahami, kerana doa sebegitu adalah lebih ikhlas (peringatan untuk diri sendiri!!)

1 comment:

  1. xhanks for sharing...peringatan untuk chinta jugak...

    ReplyDelete