Tuesday 18 November 2014

#IVF/ICSIJourney :: Fertilization / Persenyawaan

Assalam..

Tengok tajuk entry rasa cam dalam kelas sains pulak.  Dulu belajar subjek ni masa tingkatan 3.  Pastu dalam kelas malu2.  Budak2 lelaki dok pandang budak perempuan.  Ntah kenapa la diaorang ni.  Mujur kelas tak havoc masa belajar subjek ni sbb cikgu sains time tu garang giler.

Melalui saat sebegini, begitu kagum dengan kejadian dan penciptaan manusia.  Hebatnya Allah..mencipta manusia dari benih2 yang sngt2 halus.  Lepas tu membesar dengan dilengkapi pelbagai anggota yang hebat2.  Subhanallah.

Ok, masa OPU doc bagitau ada 8 telur yang diambil.  Itu jer doc bgtau. Doc kata akan call esok hari.

06/11/2014 bersamaan hari Khamis. Adalah hari lahir sy yg ke 30an++..dah tua betul. Pagi tu mmg takde apa plan pun. Lepas breakfast bgtau kat Encik B nak blk kg nak celebrate birthday ngan mak ayah. Blk dr breakfast terus pack kain baju. Tunggu kul 10am utk insert ubat pastu balik kg. OTW balik kg tu mak, ayah dan adik2 call wish birthday. Semua tanya buat apa hari ni. Sy jawab gi jalan2. Padahal gi jalan blk kg. bila smpi kat kg semua org terkejut...surprise!!!!

Tunggu doc call rasa cam menunggu bulan jatuh ke riba. Handphone kat tgn jer. Punya la risau. Doc call kul 3 pm. Call sy tak dpt..call handphone Encik B. Berdebar giler time ni. Doc bgtau daripada 8 telur yang diambil..hanya 2 sahaja yang gred 3..yang lain tu gred lg lower. Sedih. Untuk hari semalam (05/11/2014) hanya ada 3 sahaja yang matang dan telah disenyawakan. Daripada 3 tu, hanya 1 sahaja yang ok.  Lagi 2 tak ok. Sedih jugak bila dengar berita cam ni.  Tapi hati dah redha jer.

Doc sambung lagi..yang lagi 5 tu, makmal tgk hari ni telur2 matang dan pagi tadi telah disenyawakan.  So result dia esok baru tahu.  Awak ada 2 batch telur yang disenyawakan. Doc akan call semula esok bagi tahu perkembangan terkini dan bila tarikh ET.

Bila dengar tu, hati rasa berbunga kembali.  Yang dirisaukan telah beransur kurang.  Dalam hati Alhamdullillah semua telur yang diambil disenyawakan.  Bermakna semua telur tu ada benih. Alhamdullillah syukur sangat. 

Petang tu Encik B belikan kek aiskrim dan malam tu gi makan2 ngan family meraikan hari lahir orang tua...hihi 

07/11/2014 bersamaan hari Jumaat. Doc call dalam kul 3 lebih. Masa tu kitaorg dah nak balik ke shah alam. Doc bagitahu batch 1 hanya 1 sahaja yang ok dan akan di transfer esok hari.  Manakala batch 2, setakat pagi tadi ada 2 yang ok.  Jika ada embryo yg ok dr batch 2, doc cadang untuk dibekukan.  

Prosedur ET akan dibuat pada 08/11/2014 bersamaan hari sabtu.  Transfer pada Day-3 / 8 cell. Klinik dibuka khas utk kes saya seorang.  Terharu jugak dan rasa cam menyusahkan semua orang jer..

Ok. Nnt kita sambung pasal Embryo Transfer (ET) dan Frozen Embryo. 

Wassalam..

No comments:

Post a Comment