Tuesday 18 November 2014

#IVF/ICSIJourney :: Embryo Transfer & Frozen Embryo

Assalam..

Cuba nak khatam cerita-cerita pasal IVF ni sblm cerita keputusannya.  Keputusannya sudah ada ditangan saya..tunggu nak umum jer.  Cehh..cam menang anugerah jer..hihi. 

Ok, pasal ET..mmg tak mau cerita panjang.  Ada kejadian yang tak best berlaku dan rasa paling teruk.  Dalam banyak2 prosedur IVF ni, saya rasa ET la part paling sukar bagi saya.  Walaupun nurse tu kata prosedur ni takde pe..tapi itu pada dia. Pada saya lain. Cerita ngeri buat saya..huhu.

Prosedur ET pada kul 9 pagi.  Nurse suh datang sejam awal untuk persediaan.  Untuk ET, pesakit kena full bladder. Untuk tujuan scan dan nmpk embryo tu dipindahkan.  Sebelum prosedur, doc bagi tgk embryo yang akan ditransfer.  Comel kecik jer..dan 8 cell.  Gambor takde..sbb tgk dr mikroskop bilik makmal. 

Prosedur ET ni sekejap jer.  Dan sejujurnya sy tak nmpk apa pun pada screen walaupun nurse tu tunjuk.  Kepala saya mmg tak boleh fokus masa tu.  Bertambah pula dengan airmata yang laju jer keluar mengenangkan kejadian yang ntah apa2 tu.  Bila dah transfer, nurse suh rest dalam 30 minit atas katil.  Prosedur ni dibuat di dalam bilik OT.  

Lepas pada tu, tukar baju, buat bayaran dan boleh balik.  Alhamdullilah perjalanan pulang ke rumah ok..sbb hari sabtu..kenderaan tak banyak.

Doc beri ubat duphaston untuk tempoh 17 hari.  Ujian darah Beta Hcg pada 21/11/2014 dan 24/11/2014 iaitu 2 minggu selepas ET dengan syarat belum period.

Frozen Embryo

Untuk ET, doc ambil embryo dari batch no. 1.  Hanya ada 1 sahaja embryo yang ok.  Bagi batch no. 2 ada 5 yang disenyawakan.  Semalam doc bagitahu ada 2 yang ok.  Pagi sebelum ET, ada pegawai makmal bagitahu ada 3 yang ok.  Dan bila saya masuk bilik makmal untuk tgk embryo yang akan ditransfer..doc bagitahu ada 4 yang telah dibekukan.  Semua berkembang jadi 4 cell.  Mmg terkejut sgt.  

Masa tu doc bagitahu saya, awak bersalin yang ni cepat2..lepas setahun kita pindah yang dibekukan ni.  Saya pun jawab, yang ni belum tentu lagi jadi.  

Maka ada 4 frozen embryos.  Syukur sangat.  Sebelum nak dibekukan, klinik akan sediakan surat perjanjian 2 salinan yang ditandatangani oleh isteri, suami dan doktor.  1 salinan klinik simpan dan 1 lagi simpan kita.  Pegawai makmal tu kata, jika berlaku pembubaran kepada perkahwinan dan kematian kena beritahu klinik untuk lupuskan frozen embryo tu.  Embryo akan disimpan sehingga 5 tahun sebelum dilupuskan.  Dalam surat perjanjian tu, diberi pilihan sama ada untuk dilupuskan atau diberi untuk tujuan penyelidikan.  Kitaorg pilih dilupuskan dan diberikan untuk tujuan penyelidikan.

Kos untuk simpanan ini adalah RM500 setahun. Untuk hari tersebut, kitaorg dah bayar untuk setahun.

Nnt saya sambung dengan kos keseluruhan rawatan.  Ini bukan untuk tujuan apa2..cuma perkongsian untuk yang mencari info.  Kos keseluruhan tidak akan sama antara pesakit bergantung kepada jenis ubat yang diambil dan dos yang digunakan sepanjang tempoh stimulation.

Ok..wassalam.

5 comments: