Monday 17 November 2014

#IVF/ICSIJourney :: Ultrasound 2

Assalam semua..

Hari ni dah masuk ofis.  Fuhh..lemau jer rasanya. 2 minggu bercuti. Seronok jer dok makan tidur kat rumah. Bila dah lemau, cuba la nak habiskan update pasal ivf ni.  Kiranya entry ni throwback cerita 2 minggu lepas..huhu.  

Saje nak buat entry ni, untuk simpanan peribadi.  Kekadang tu bila time bosan2 baca balik kisah2 perjuangan ttc ni..akan menaikan semangat sendiri.  Terkadang, kagum ngan diri sendiri..kuat jugak aku time ni..perasan sungguh. 

03/11/2014 (Isnin)

Lepas ultrasound 1, hanya ada 2 sahaja telur yang melebihi 18mm dan ada 2 telur yang berpotensi untuk besar. So doc minta untuk sambung ubat selama 3 hari lagi.  Hari isnin pagi dah pegi ke klinik.  Datang awal..ambil nombor cepat sbb nak balik cepat..hihi.  Tapi doc datang pun dalam kul 9 lbh.  Mgkn sblm tu doc ada buat prosedur kat tingkat lain. 

Ultrasound kali ni, Alhamdullilah ok.  Ketebalan rahim 11mm dan yang agak mengejutkan ada 7 biji telur yang melebihi 18mm.  Ya Allah masa tgh scan..senyum jer.  Ok la..daripada 4 sahaja yang dijangka.  Tetapi dalam pada tu ada 2 biji telur yang bersaiz 27mm.  Gila besar.  Masa tu saya tanya doc, ada kemungkinan tak sy akan ovulate sblm OPU.  Doc kata ada. Masa tu berdoa jer semua ok sehingga ke hari OPU.

Bila dah siap scan. Doc tetapkan tarikh untuk OPU iaitu pada 05/11/2014 (Rabu) jam 8.30am.  Mlm tu pada pukul 10 pm saya kena suntik pregnyl.  Dalam pada saya suka sbb bilangan telur tu banyak, doc boleh bagitau sy ada patient dia ada 20 biji telur tapi tak boleh disenyawakan sbb tiada benih.  Masa tu jugak sy berdoa moga telur sy yg sedikit ni adalah benih di dalamnya.  Kalo tak kira tak boleh nak proceed.  Lepas settle ngan doc. Beli ubat dan buat pembayaran. So lepas tu kena jumpa nurse.

So masa ni nurse akan terangkan lebih detail apa yang kena buat. Ada beberapa dokumen kena sign. Sbb prosedur OPU akan dibius sepenuhnya.  Kepada yang pernah melalui operation akan tahu ada beberapa form yang kena sign. Nurse ambil berat badan, tekanan darah dan juga air kencing. Semua tu untuk persediaan OPU.  Ada 1 form berkenaan dengan IVF, perlu disign oleh suami dan isteri.  Oleh kerana saya datang sorang, maka saya sign dulu. Encik B sign pada hari OPU.

Agak lama jugak utk urusan hari tersebut. Sy keluar dr klinik dlm 11 lbh pagi. Balik ofis sambung kerja.  Sbb hari selasa dan rabu ada conference di KLCC.  Pergi conference hari selasa jer. Rabu dah OPU dan bersambung dgn MC seminggu. Siapkan kerja yang penting2, dah tau tak akan dtg ofis 2 minggu..hihi.

Ok..sambung dengan OPU lak.

Wassalam. 

2 comments:

  1. Salam cik puan tipah... izinkan sy follow blog cik puan yea..
    ye cik puan mmg kuat! mommy to be mesti kena kuat! teruskan perjuangan & sy doakan yg baik2 utk cik puan tipah... =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam miza m,
      Follow la..takde hal :)
      Terima kasih atas doa dan sokongan..

      Delete